Voeding, beweging en je huid

Es’Leven; wie?
Ik ben Esther, 32 jaar, happily married, moeder van een zoon van 10 maanden en docent op het MBO Sport en Bewegen. Na het behalen van de opleiding Sportgezondheid, met als specialisatie Sport & Voeding aan de Hanzehogeschool in Groningen leef ik mijn grootste passie: lesgeven en bloggen over een leuk, gezond, mooi en bewust leven.

De zoektocht naar een ‘Healthy & Beauty skin’
Ons lichaam en onze geest leveren dagelijks een topprestatie en ik wil dan ook het beste voor mijn lichaam en het grootste orgaan van mijn lichaam: ‘de huid’. En ja, ik weet het, dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is nou eigenlijk ‘goed of ‘slecht’? En wat voor de een goed werkt, kan voor een ander juist weer niet goed werken.

De zoektocht naar een ‘Healthy & Beauty skin’ is voor mij: bewust leven en dat begint voor mij bij de basis; belangrijke voedingsstoffen tot je nemen en voldoende bewegen.  

Vitaminen en mineralen
Met de sterke bouwstenen eiwitten, vetten, koolhydraten en de nodige essentiële voedingsstoffen: vitaminen en mineralen, creëer je een solide basis voor een gezond en mooi leven. Ik zoom in op de vitaminen A, B, C en E en het mineraal zwavel (sulfur), omdat dit belangrijke basisstoffen zijn voor een goede conditie van de huid.

Er zijn verschillende vitaminen, welgeteld dertien stuks. De meeste vitaminen kunnen door het lichaam niet zelf worden aangemaakt, al kan de huid onder invloed van zonlicht vitamine D aanmaken door middel van fotosynthese. Vitaminen en het mineraal die je huid lief vinden zijn o.a.: vis, vlees en bladgroenten (vitamine A), bonen (vitamine B), citrus, kiwi, aardbeien, broccoli en kool (vitamine C), noten, bessen en avocado (vitamine E) en zwavel (sulfur)! Zwavel is met name goed voor onze huid, nagels, haren, organen en ontgifting. Zwavel zit o.a. in alle soorten vlees, gevogelte, vis, ei, knoflook en prei.

Wat ik graag nog wil benoemen is dat wanneer je een gevoelige huid hebt het kan zijn dat je huid niet op alle voedingsstoffen even goed reageert. Benieuwd waar je huid (heftig) op reageert? Houdt dan een eet- en beweegdagboek bij, zodat je bewust wordt waar je huid niet blij van wordt.   


Ester Bakker-Miggelbrink

Waar mijn huid blij van wordt?!

• Ontbijt
Twee speltboterhammen met kipfilet of een goed gevulde shake van groene bladgroenten met banaan, havermout, nectarine, blauwe bessen en water.

• Tussendoor
Water, groene thee en een appel

• Lunch
Havermout met water, banaan en een speltboterham met avocado

• Tussendoor
Water, groene thee en eventueel een speltboterham met rookvlees en wat peper

• Avondeten
Zalm uit de oven met broccoli, hüttenkäse, peultjes en zilvervliesrijst

• Afsluiter
Groene thee met een stukje pure chocolade en eventueel na een training nog wat havermout met water en een stuk fruit

Beweging en je huid!
Draagt beweging nou ook echt bij aan een mooie en gezonde huid? Oh jazeker;-). Beweging zorgt ervoor dat de bloedcirculatie op gang blijft, de huid is immers het grootste orgaan van ons lichaam. Beweging verbetert de aanvoer van zuurstof en voedingsstoffen naar onze lichaamscellen. Heb je een gevoelige huid en reageert je huid snel wanneer je rood aanloopt tijdens het sporten en/of bewegen? Ga dan niet te intensief aan de slag en sport of beweeg liever twee keer daags een half uur.

Ervaar, Zie en Voel wat de nodige vitaminen, mineralen en voldoende beweging met je huid doen! En vergeet niet om er van te genieten!

Liefs,

Esther | Es' Leven

 

Meer artikelen over het Noemi Beauty Blog: